הרכישות באינטרנט תופסות 6% מסך המסחר הקמעונאי ואיגוד לשכות המסחר, פונה לשר כחלון, בבקשה לביטול מס ומכס.

לא פעם בעלי חנויות שומעים את המשפט:"אני לא רוצה להתערב, אבל המוצר שאתה מחזיק  במחיר של 40 ₪,  הוזמן דרכנו באינטרנט במחיר של 6 ₪ ליחידה...."  כך שומעים בעלי חנויות רבות, כך שמשפט נדוש זה שנשמע לאחרונה, בטא זה שאחראי שוק המסחר המקוון , צמח ב-25% בשלושת השנים האחרונות ומוערך היום ב-7 מיליארד ₪ . 6% מסך המסחר הקמעונאי בישראל. ישראל עדיין מפגרת בנתונים הללו אחרי מדינות מפותחו יותר שבהן המסחר המקוון תפס נתח של 10% מסך המסחר.

מגמה זו, עשויה להימשך בשנים הקרובות. שוק האופנה המקוון מהווה 12% מכלל השוק ועד לשנת 2020 יגדל לסך של 3.2 מיליארד שקל- 20% מסך שוק האופנה מתוך השוק המקוון, כך ש-40% מהרכישות הן מחו"ל והמשמעות היא בסדר גודל של 2.8 מיליארד שקלים.במקרה של שוק האופנה המקוון- 60% מוחזק ע"י אתרים גדולים בינלאומיים. כל הנתונים הללו עולים מסקר שהכינה חברת ייעוץ ידועה, עבור איגוד לשכות המסחר.

מי שמרגיש את הנתונים בכיסם, הינם הצרכנים כמובן שרוכשים  מוצרים מוזלים, הסוחרים והיבואנים הרגילים שמישהו הזיז את הגבינה שלהם ונאלצו לראות את השוק שרק הולך ומתכווץ למול עיניהם.

מצוקת הסוחרים, היא הסיבה שאיגוד לשכות המסחר הגיש לשר האוצר משה כחלון ולשר הכלכלה את מה שהוא מגדיר :"תכנית רב שנתית ליצירת בסיס תחרותי שוויוני ברכישת מוצרים באמצעות חנויות מקוונות מחו"ל כלומר, יבוא אישי, מול המסחר הקמעונאי המקובל בישראל ."

האיגוד שמבקש מכחלון וכהן, מציע לבטל את אי השוויון של המיסוי, בתוך 3 שנים באמצעות הורדת מיסי הקנייה  ומכסים באופן מדורג בשוק האופנה, הקוסמטיקה, הטואלטיקה, תוספי תזונה, צעצועים, כלי בית,  חלקי חילוף לרכב ומוצרי אלקטרוניקה קטנים. במקביל, מבקש האיגוד מתן פטור ממע"מ למכירות מקוונות, באתרי הסחר הישראלים.

 

לאפשר לכל קמעונאי שמקים אתר מקוון, להחזיק סניף ווירטואלי פטור ממע"מ

 

נכון להיום, יש פטור ממיסי יבוא כולל מע"מ לרכישות של מוצרים מחול באמצעות האינטרנט, בשיווי של 75$ ופטור ממיסוי יבוא שאינו כולל מע"מ למוצרים שווים אינו עולה על סכום של 75-500$. ההשלמה עומדת   שעלות האכיפה של מע"מ על מוצרים קטנים אלה, פתיחת כל חבילה שמגיעה, תהיה גדולה מהעלות הכספית שבצדה.  זאת לאור העובדה, שבעוד שבמקרה של הסוחרים הרגילים, המע"מ נגבה מהיבואן ביבוא האישי, הוא ייגבה מהלקוח. מאחורי הפטור למוצרים ששווים הינו  500$ עומדת וועדת טרכטנברג, שאחרי מחאת 2011, בקשה לעודד את הצרכנים לבצע קניות באינטרנט ל מנת להילחם ביוקר המחיה.

זעקתם של הסוחרים הישראלים מעידה מבחינות רבות שטקטיקה זו הצליחה. עם זאת, לא בטוח שכל הצעותיהן תהיינה ברות יישום. הרעיון שעל יו בקניות מקוונות באתרים ישראליים, יינתן פטור ממע"מ, יביא לכך שצרכנים ישראלים ייכנסו לחנויות המקומיות עם טאבלט, יבחרו את המוצר שהם כבר  נמצאים ליד הקופאית, ישלמו עליו במהירות דרך האינטרנט , גם על מנת לחסוך את המס.

באיגוד לשכות המסחר, מזהירים מפני יבוא מסחרי, שנעשה במסווה של יבוא אישי. אתרים של סחר מקוון בחו"ל, מציעים למי שמזמין מהם סחורה, להפריד משלוחים, בכדי להסתיר את העובדה שמדובר ביבוא מסחרי ולעמוד בתנאי הפטור. הם מזהירים גם מכך, שהסחורה שנכנסת בדרך זו, אינה עומדת בדרישת החוק ולא עוברות בדיקה של מכון התקנים. על פי לשכת המסחר הם בעצם מאפשרים לכל קמעונאי שמקים אתר מקוון, להחזיק בסניף ווירטואלי שהרכישה כבר תהיה פטורה ממע"מ.   דבר זה יקטין את העלויות ויפר להוזיל את המוצרים. כך ציין דן כרמלי, משנה למנכ"ל איגוד לשכות המסחר." המטרה של ההקלות ביבוא אישי, הינה להוזיל את יוקר המחיה. הם שוכחים כי לקמעונאי יש בעיה, הוא משלם מע"מ ומיסי יבוא וכך הוא אינו יכול להרוויח כסף. ההצעה, תוכל להתחרות על בסיס שווה מבחינת המיסוי" כך אמר דן כרמלי.

יכול להיות, כי הבקשה של היבואנים לביטול חלק מהמכס צודקת, אבל יחד עם זאת, אחרי ההורדה, היבוא האישי יישאר תמיד זול יותר .גם בגלל הורדת העמלות של התיווך והעלויות שהיבאן מעמיס על רוכשיו, אך במקביל, לאור העובדה שנתח הרכישות באינטרנט, רק גדל, המגמה בעולן היא הפוכה  של מציאת דרכים, ע"י השלטונות המס במדונות שונות, למסות את הרכישות ולא להעניק פטור מיבוא גם השנה.   

 
תגיות: